مصاحبه با دکتر پژوهش درباره تعلیم”وحدت عالم انسانی”(1)

0 583

بهائی پژوهی:به نام خدا سلام عرض می کنم خدمت شما،امیدوارم حالتان خوب باشد، قرار ما این است که یک سلسله مصاحبه هایی را با پژوهشگران سایت داشته باشیم در این مصاحبه در خدمت جناب آقای  دکتر پژوهش هستیم و قصد داریم با ایشان در موضوع بحث وحدت عالم انسانی که یکی از آموزه های مهم آئین بهائی است گفتگو بکنیم، اقای دکتر به عنوان سوال اول بفرمائید جایگاه این تعلیم در آئین بهائی کجاست و چه اهمیتی این تعلیم در بین بهائیان دارد؟

دکتر پژوهش: شاید بتوانیم بگوئیم که مهمترین تعلیمی که آئین بهائی در متون و رسانه های خودش مطرح میکند و به عنوان دستاورد خودش برای بشریت در قرن بیستم و بیست و یکم ارائه میدهد همین وحدت عالم انسانی باشد.همانطور که از این واژه بر می اید مقصودش این است که جهان انسانی یک واحد است همه انسانها از یک خانواده هستند از یک درخت هستند بنابراین  باید همه انسانها را یکی دید و کل جوامع بشری با اختلاف رنگ و نژاد و تمدن همگی را به شکل یک مجموعه واحد انسانی تلقی کرد و بعد می فرمایند که این دستاوردی است که جامعه بهائی به بشریت ارائه کرده است و امروز دیگر ما ترک و فارس و آلمانی و اروپایی و امریکائی و اینها نداریم که بخواهیم با این تفاوتها بین انها فرق بگذاریم باید همه را یکی و برابر ببینیم. وحدت عالم انسانی شعاریست که در واقع در همه جا مطرح می کنند و این را به عنوان دستاورد بزرگ آئین بهائی مطرح میکنند.

بهائی پژوهی:حالا اگر بخواهیم به صورت مستند ببینیم که صحبت بهائیان در این زمینه چه هست و چه بحثی را دارند چه تعریفی را می توانیم از کلام بزرگانشان در زمینه وحدت عالم انسانی بیان کنیم؟

دکتر پژوهش: از کلمات رهبرانشان بخواهیم مثال بیاوریم این عبارت را بکار میبرند که «همه بار یک دارید و برگ یک شاخسار». دار یعنی درخت همه بار یک دارید یعنی همه میوه های یک درخت هستید و برگهای یک شاخسار هستید، همانطور که برگها در  یک شاخسار درخت همه یکسان هستند و میوه هایی که درون یک درخت هست همگی برابر هستند  با این تعبیر میخواهند بگویند که همه شما انسانها با هر رنگ و نژاد و گونه  طبقات انسانی و ثروتمند و فقیر همه مثل برگهای یک درخت با همدیگر برابر هستید این یکی از معروفترین عبارتیست که از بهاء الله نقل شده است.

در عبارتهای دیگری هم باز از عبد البها که رهبر دوم بهائیت است نقل شده که وحدت عالم انسانی دستاورد بزرگ بهاء الله بوده و این در هیچ کدام از ادیان قبل سابقه نداشته است البته من در این زمینه بعداً مستقلا خواهم پرداخت که این تعلیم، تعلیم  جدیدیست یا خیر.

 

 

برای شنیدن و یا دانلود فایل صوتی این مصاحبه، بر روی آیکون ذیل کلیک نمایید:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × چهار =